Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Bila disebut mengenai pendidikan di sekolah, guru adalah individu
yang berkait rapat dengan hal tersebut. Guru sering kali dianggap sebagai idola
dan contoh terbaik kepada semua murid bahkan masyarakat setempat di sekitar
kawasan sekolah. Suatu ketika dulu, masyarakat amat menyanjung dan menghormati
insan yang bergelar guru. Masih saya ingat lagi, cerpen-cerpen yang ditulis di
dalam buku kompilasi cerpen guru-guru lama. Mereka sering menceritakan
bagaimana masyarakat setempat sangat menghargai mereka. Khususnya masyarakat di
desa, mereka sering memberikan pisang, ubi, lauk-pauk, kuih-muih dan sebagainya
kepada guru yang telah berpenat lelah mengajar anak-anak mereka di sekolah.
Namun kini, situasinya jauh berbeza. Dalam era teknologi di hujung jari ini, masyarakat
seolah-olah tidak menyedari dan menghargai apa yang telah dilakukan oleh para
guru.
Saban hari, terpapar cerita-cerita kurang enak sebagai tajuk utama
muka depan akhbar. Guru cabul murid, guru mengedar dadah, guru ditangkap
khalwat dan berbagai-bagai lagi cerita mengenai guru dipaparkan. Ibarat kata
pepatah, kerana setitik nila, habis susu sebelanga. Guru juga manusia biasa
yang diciptakan Allah yang sudah pasti tidak akan lari daripada melakukan
kesalahan. Oleh kerana cerita-cerita negatif di dada akhbar mengenai guru
tersiar, habis semua guru menerima kesannya. Ibu bapa juga seolah-olah tidak
mempercayai guru yang diamanahkan untuk mendidik anak-anak mereka di sekolah. Ada
sahaja salah guru di mata ibu bapa. Guru membuat tanda soal di dalam buku kerja
anak mereka yang secara terang-terangan
tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan juga boleh menjadi isu besar.
Namun demikian, tidak dinafikan bahawa ada segelintir guru yang
mencemarkan profesion perguruan dengan pelbagai perkara negatif seperti
khalwat, cabul, rogol dan sebagainya. Sudah menjadi lumrah alam, manusia tidak
akan terlepas daripada melakukan kesilapan. Guru-guru harus lebih berhati-hati
dan berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan kerana dikhuatiri tindakan
yang dilaksanakan boleh mencemarkan profesion perguruan.
Saksikan.
Pernahkah anda menonton video-video klip beliau?
Suatu masa dahulu, nama Cikgu Shida menjadi popular dalam sekelip
mata dan menjadi sebutan ramai. Siapakah Cikgu Shida? Cikgu Shida atau nama
sebenarnya Roshida binti Abdul Aziz merupakan seorang guru Bahasa Inggeris di
sebuah sekolah yang terletak di Parit, Perak. Guru berusia 40 tahun ini menjadi
terkenal kerana aksi miming di laman video popular iaitu Youtube. Artikel yang
dipetik daripada laman sesawang akhbar tersohor negara iaitu Harian Metro menceritakan
bagaimana minat Cikgu Shida untuk membuat video miming ini bermula. “Niat
suka-suka” begitulah jawapan beliau apabila ditanya wartawan. Pelbagai jenis
lagu telah dibuat lakonan nyanyian miming oleh beliau. Ada sesetengah videonya
telah ditonton lebih sejuta penonton sejak video tersebut dimuat naik ke laman
sesawang Youtube. Video-video beliau turut ditonton oleh masyarakat dari luar
negara. Satu pencapaian yang agak hebat bagi individu biasa.
Pelbagai tohmahan dan tidak kurang juga pujian telah diberikan
kepada beliau. Ada pihak yang menyokong dan ada juga pihak yang mengeji
tindakan beliau menghasilkan klip video lakonan miming. Namun, ia sedikit pun
tidak melemahkan semangat Cikgu Shida untuk menghiburkan orang lain dengan
caranya yang tersendiri. Video klip miming Cikgu Shida menjadi kontroversi
hangat kerana di dalam video-video beliau, beliau menggayakan pelbagai jenis
kostum dengan memek muka dan aksi yang agak keterlaluan dilihat namun lucu. Apa
yang menjadi isu adalah aksi yang ditunjukkan beliau seolah-olah tidak sesuai
dengan kerjayanya seorang guru.
Cikgu Shida turut dijemput sebagai tetamu undangan di dalam
beberapa rancangan bual bicara mengenai hiburan. Malah, beliau turut turut
ditawarkan membintangi drama. Namun, apakah pandangan masyarakat terhadap
beliau? Adakah apa yang dilakukan oleh Cikgu Shida ini melanggar etika guru?
Melalui pembacaan daripada blog dan komen-komen di akhbar, didapati
bahawa kebanyakan anggota masyarakat tidak begitu senang dengan tingkah laku
Cikgu Shida ini. Menurut mereka, Cikgu Shida sudah mencemarkan imej profesion
perguruan, memalukan kaum wanita dan tidak layak menjadi contoh. Tidak kurang
juga yang meminta agar Cikgu Shida diberhentikan atau dipecat oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia daripada menjadi guru. Namun demikian, Cikgu Shida khabarnya
merupakan seorang guru yang komited, kreatif dan cemerlang dalam pengajarannya.
Menurut khabaran itu juga, oleh sebab itu, guru besar sekolah tersebut tidak
mengambil apa-apa tindakan tatatertib ke atas beliau. Banyak komen daripada
blogger-blogger menyatakan bahawa Cikgu Shida telah melanggar etika perguruan.
Adakah ianya benar?
Menurut Kamus Dewan(1995), etika merupakan sebuah sistem dasar
akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan. Dari pandangan Islam pula, etika
merupakan akhlak dan tingkahlaku yang baik yang diamalkan oleh seorang yang
baik peribadinya. Menurut Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), etika ialah
akauntabiliti dan akibat tingkahlaku seseorang atau profesion terhadap
masyarakat. Setiap penjawat awam harus mematuhi
dan memahami larangan serta kebenaran tingkahlaku Perkhidmatan Awam. Etika
juga boleh disimpulkan sebagai suatu aturan tingkahlaku yang baik dan
berakauntabiliti yang perlu diamalkan oleh setiap individu.
Setiap profesion mempunyai kod etika kerja yang tersendiri.
Profesion perguruan juga tidak terlepas daripada mempunyai etika kerja sendiri.
Etika kerja perguruan digubal bagi memartabatkan profesion perguruan. Setiap
individu yang bergelar guru wajib mematuhi kod etika ini selama masih dirinya
bergelar guru. Ia adalah untuk menjaga status, akhlak dan maruah dalam
profesion keguruannya. Di Malaysia, ‘Tatasusila Profesion Keguruan’ yang
disarankan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia merupakan landasan dan garis
panduan bagi setiap guru. Menurut ‘Tatasusila Profesion Keguruan’ ini, setiap
guru mempunyai akauntabiliti ke atas murid, ibu bapa, masyarakat dan negara,
rakan sejawat dan profesion.
Ikrar Tatasusila Profesion Keguruan:
“Kami, guru-guru Malaysia, yakin bahawa tujuan utama pendidikan
ialah berusaha menuju ke arah pembentukan warganegara yang berilmu,yang taat
setia, yang bertanggungjawab dan berkebolehan, yang menyedari betapa pentingnya
usaha menuju ke arah kebenaran dan ke arah pencapaian hasrat yang gemilang, dan
yang percaya kepada demokrasi, kebebasan perseorangan dan prinsip-prinsip Rukun
Negara. Dengan menyedari betapa besarnya tanggungjawab mebimbing anak muda
untuk mecapai kemajuan sepenuh-penuhnya, maka dengan ini, kami menerima
Tatasusila berikut sebagai panduan untuk membolehkan kami menyempurnakan
profesion kami ke taraf kesusilaan yang setinggi-tingginya :
i.
Tanggungjawab terhadap pelajar
ii.
Tanggungjawab terhadap ibu bapa
iii.
Tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara
iv.
Tanggungjawab terhadap rakan sejawat dan
profesion keguruan”
Kod etika perguruan menjadi garis panduan bagaimana bertingkahlaku
dalam profesion yang banyak menguji kesabaran ini. Kod etika perguruan juga
menyatakan dengan jelas tentang tanggungjawab guru sebagai pemegang amanah di
dalam bidang pendidikan. Amanah yang dipikul oleh insan bernama guru adalah
amat besar. Guru harus mendidik dan mencorak generasi muda yang bakal memimpin
negara pada masa akan datang. Maka, guru haruslah mengikut dan mematuhi kod
etika perguruan agar guru masih lagi berjalan dan berlari di atas landasan yang
betul.
Terdapat pelbagai isu berkaitan dengan etika guru seperti
kesantunan guru, kepedulian guru, penampilan guru, berniaga di sekolah,
pengurus masa dan juga pengurus kewangan. Kesemua masalah dan isu berkaitan
guru dapat dikelaskan kepada enam isu itu. Keenam-enam isu tersebut merupakan
isu berkaitan guru yang terjadi di Malaysia. Berbalik kepada isu yang
ditimbulkan apabila tersebarnya video lakonan miming Cikgu Shida. Adakah
perilaku Cikgu Shida yang mana minatnya untuk membuat video miming tersebut
salah di sisi etika keguruan? Adakah beliau telah melanggar kod etika perguruan
dan Tatasusila Profesion Keguruan?
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) iaitu
Encik Hashim Adnan berpendapat bahawa isu Cikgu Shida ini tidak melanggar etika
perguruan dan ia hanya bersifat mencari hiburan untuk diri sendiri. Beliau
turut meminta masyarakat untuk melihat apa yang dilakukan oleh Cikgu Shida dari
sudut yang positif. Beliau mengatakan Cikgu Shida berjaya menunjukkan
kreativitinya kerana berjaya melakonkan pelbagai watak dengan pelbagai aksi
yang lucu untuk ditonton. Selain itu, beliau juga berkata laman sesawang Youtube
mampu dilayari sesiapa sahaja dari seluruh dunia dan ini bererti video itu
boleh ditonton pelbagai golongan, sekali gus menaikkan institusi perguruan. Kenyataan
beliau telah dikecam oleh mereka yang tidak menyukai video lakonan miming Cikgu
Shida kerana berpendapat beliau seolah-olah menyokong apa yang dibuat oleh
Cikgu Shida.
Setiap individu mempunyai pandangan yang berbeza-beza mengenai isu
ini. Pada pendapat saya sebagai seorang guru pelatih, Cikgu Shida sebenarnya
merupakan seorang guru yang berbakat dan kreatif dalam mengajar. Sewaktu
melayari laman sesawang youtube, saya ada menonton sebuah klip video Cikgu
Shida. Beliau telah mencipta sebuah lagu patriotik dan mengajarkan lagu
tersebut kepada murid-muridnya di sekolah. Selain itu juga, terdapat video yang
menunjukkan murid-murid beliau membuat persembahan dengan bimbingan dan tunjuk
ajar dari beliau. Bukan mudah bagi seorang guru untuk membimbing murid-murid
sekolah rendah untuk membuat persembahan yang kreatif dan menarik. Selalunya,
ia akan memakan masa yang agak lama untuk melatih murid-murid membuat
persembahan. Rata-rata guru yang diberi tanggungjawab untuk melatih murid
membuat persembahan sudah pasti akan ketandusan idea untuk mencari aktiviti
persembahan yang sesuai dengan kebolehan dan tahap murid. Begitu juga dengan
Cikgu Shida. Beliau kreatif di dalam memilih persembahan dan membimbing
murid-muridnya. Usaha beliau yang komited dapat dilihat dalam video tersebut
apabila murid-muridnya berjaya membuat persembahan dengan baik. Ini
menunjukkan, latihan dan bimbingan yang diberikan oleh beliau berkesan.
Namun demikian, mengenai video lakonan nyanyian Cikgu Shida, ianya
agak kurang manis untuk dilakukan oleh seorang insan yang bergelar guru.
Tambahan lagi, guru wanita. Pada pendapat saya, video lakonan nyanyiannya telah
melanggar kod etika perguruan. Walaupun pada hakikatnya, beliau hanya berniat
sekadar untuk mengisi lapang, namun, gaya dan perwatakan beliau dalam video
tersebut agak kurang menyenangkan. Rata-rata laman sesawang dan juga
komen-komen penonton menyatakan video tersebut amat memalukan dan mencalarkan
imej seorang guru dan profesion perguruan. Ada juga segelintir komen dan
pendapat yang menunjukkan tanggapan negatif mereka terhadap guru selepas
menonton video lakonan nyanyian Cikgu Shida. Maka, apabila terdapatnya pendapat
yang sebegini, saya berpendapat bahawa Cikgu Shida telah melanggar kod etika
perguruan di bawah isi tanggungjawab kepada rakan sejawat dan profesion.
Antara isi penting tanggungjawab kepada rakan sejawat dan profesion
adalah seperti yang berikut:-
i.
Mengelakkan diri dari membuat sebarang
kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seseorang guru di
hadapan pelajar atau ibu bapa atau membuat sesuatu yang boleh menjatuhkan
maruah seseorang guru.
ii.
Tidak melibatkan diri dalam sebarang kegiatan
yang boleh menjejaskan kecekapan kami sebagai guru.
iii.
Berusaha dengan sepenuh-penuhnya menunaikan
tanggungjawab kami dengan rajin dan bersungguh-sungguh dan mengekalkannya
sejajar dengan kemajuan ikhtisas dan sosial.
iv.
Sentiasa bersedia membantu rakan sejawat kami
terutamanya mereka yang baharu dalam profesion perguruan.
v.
Sentiasa mengawasi diri kami supaya tidak
mencemarkan nama baik profesion perguruan.
vi.
Akan
menjadi ahli sebuah pertubuhan guru.
Berdasarkan kepada isi (i) dan (v). Tanggungjawab kepada rakan
sejawat dan profesion perguruan memerlukan seorang guru menjaga nama baik
seseorang guru di hadapan murid dan ibu bapa serta tidak melakukan sesuatu yang
boleh menjatuhkan maruah seorang guru. Tindakan
Cikgu Shida yang beraksi sedemikian rupa adalah amat memalukan. Saya yang
menonton video-video lakonan nyanyian beliau juga berasa malu. Beliau sanggup
berpakaian seperti lelaki dan mencalitkan warna-warna hitam seolah-olah misai
dan janggut untuk menjayakan lakonan nyanyiannya. Gerak tari dan memek muka
beliau jelas menunjukkan beliau tidak berasa malu untuk beraksi di hadapan
kamera. Pelbagai kritikan pedas dan cercaan dapat dibaca ada ruangan komen
dalam laman sesawang youtube. Ada antara pelayar Youtube mengatakan bahawa
Cikgu Shida sudah mencemarkan profesion perguruan. Malah, ada yang mengatakan
Cikgu Shida seorang yang gila dan tidak waras akal fikirannya.
Rujuk komen |
Sebagai seseorang yang memegang jawatan sebagai guru, beliau
seharusnya lebih bijak menjaga nama baik profesion dan maruah dirinya sendiri.
Beliau seharusnya menjaga tingkahlaku, dan imej bersih seorang guru. Seorang
guru haruslah mempunyai tingkahlaku yang sopan dan menjaga adab serta
tatasusilanya di hadapan umum. Apabila menonton video-video miming beliau, saya
lantas beristighfar kerana terkejut melihat aksinya. Saya akui beliau memang
seorang individu yang berani. Namun, perlu ada batasannya kerana selagi seseorang
itu bergelar guru, maka segala tindakannya haruslah terkawal agar tidak
melanggar etika. Akibat daripada ‘keberanian’ beliau menghasilkan video ini,
ramai individu mempertikaikan gelaran ‘Cikgu’ pada Cikgu Shida. Mereka
memperlekehkan Cikgu Shida dengan mengatakan beliau tidak layak menjadi guru
dan bermacam-macam lagi. Tidak kurang juga ada yang beranggapan bahawa
guru-guru di sekolah mempunyai masa rehat yang terlalu banyak dan menghabiskan
masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti merakam video sendiri,
berniaga dan sebagainya. Imej profesion perguruan telah tercalar di situ.
Ramai yang beranggapan bahawa beliau telah mencemarkan dan
menjejaskan profesion perguruan. Dalam Etika Profession Perguruan juga ada
menyebut:
i.
Seorang guru tidak harus bertingkah laku begitu
rupa sehingga mencemarkan sifat profesionnya dan yang akan menyebabkan hilang
kepercayaan orang ramai terhadap profession perguruan.
ii.
Dia tidaklah harus bertingkah laku begitu rupa
yang boleh membawa kepada jatuhnya maruah diri dan kehilangan amanah berhubung
dengan kewangan.
Jelaslah di sini, bahawa tindakan beliau
itu menyalahi etika profesion perguruan. Mungkin selepas ini, beliau akan lebih
berhati-hati dan menjaga etika kerjanya.
Selain itu juga, isu beliau menjadi
pertikaian hangat kerana tindakannya tidak sopan dan tidak sesuai dengan
imejnya sebagai seorang Muslimah. Di sekolah, seorang guru wanita Islam
kebiasaannya akan memakai tudung. Begitu juga Cikgu Shida. Pada pendapat saya,
beliau bukanlah seorang wanita yang bertudung atas dasar terpaksa kerana
menjawat jawatan guru. Penampilan beliau di dalam rancangan bual bicara FBI
yang disiarkan di TV9 jelas menunjukkan beliau seperti guru-guru biasa di
sekolah yang berpenampilan sopan dan menutup auratnya. Jelas ketara imejnya sebagai
seorang seorang guru.
Namun demikian, di dalam video lakonan
nyanyiannya, imejnya berubah. Malah ada di dalam sesetengah video hasilannya,
beliau tidak memakai tudung. Khususnya apabila beliau melakonkan watak lelaki.
Auratnya sebagai seorang wanita Muslimah juga tidak dijaga dengan baik.
Lehernya juga kadang-kadang terdedah. Beliau seolah-olah terlalu menghayati
watak yang dibawa sehingga menjejaskan batasnya sebagai seorang wanita beragama
Islam. Ada juga yang menyuarakan pendapat seandainya video ini dihasilkan oleh
seorang guru lelaki, ia mungkin tidak menjadi masalah dan isu besar.
Rakyat Malaysia terkenal dengan sifat
sopan-santun dan merendah diri. Kaum wanita berbangsa Melayu khususnya dikenali
sebagai seorang yang lemah lembut, bersopan-santun dan juga pemalu. Namun, daripada
video-video beliau, ramai yang beranggapan bahawa nilai sopan dan pemalu
tersebut telah hilang dalam video. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini,
isu etika guru juga meliputi isu kesantunan. Kesantunan dapat dibahagikan
kepada 3 bahagian iaitu:-
i.
Kesantunan berpakaian
a. Jenis Pakaian
b. Solekan
ii.
Kesantunan tingkahlaku
a. Tatacara bertindak
b. Gerak geri guru
iii.
Kesantunan berbahasa
a. Cara berkomunikasi
Dalam isu ini, ia terletak di bawah isi
kesantunan tingkah laku. Guru merupakan contoh dan ikutan bagi murid-murid.
Maka, guru haruslah menunjukkan sifat dan kesantunan yang tinggi agar
murid-murid lebih menghormati guru tersebut. Menurut Prinsip Kesantunan Leech
(1983), terdapat 6 prinsip kesantunan yang wajar dipatuhi.
i.
Santun/berhemah : meminimumkan kos dan
memaksimumkan faedah kepada orang lain
ii.
Budiman : meminimumkan faedah atau manfaat dan
memaksimumkan kos ke atas diri sendiri.
iii.
Sokongan / berkenan : meminimumkan cacian dan
memaksimumkan pujian terhadap orang lain
iv.
Merendah diri / kerendahan hati : meminimumkan
pujian, memaksimumkan cacian terhadap diri sendiri
v.
Persetujuan : meminimumkan perbalahan,
memaksimumkan persetujuan antara diri dengan orang lain
vi.
Simpati : memaksimumkan simpati antara diri
dengan orang lain
Berdasarkan model ini, guru haruslah mengamalkan
setiap aspek kesantunan dalam kehidupan supaya menjadi guru yang dihormati dan
disegani serta menjadi contoh ikutan kepada murid-murid di sekolah.
Apabila masyarakat memanggil kita dengan
gelaran ‘cikgu’, ia bagaikan satu penghormatan kepada kita. Tipikal rakyat
Malaysia, menganggap guru ataupun lebih mudah dikenali sebagai cikgu adalah
seorang yang sempurna dalam segala hal. Cikgu pada minda rakyat Malaysia
merupakan seorang yang lemah lembut, sopan dan baik budi pekerti serta
akhlaknya. Di dalam isu Cikgu Shida ini, andai kata beliau bukanlah seorang
guru, sudah tentu ia tidak menjadi perdebatan hebat. Andai beliau merupakan
seorang jurutera, arkitek dan merakamkan video lakonan nyanyian begini,
masyarakat tentu tidak mengambil kisah. Namun, gelaran cikgu yang ada pada
beliau menyebabkan beliau dicemuh kerana tipikal rakyat Malaysia memang begitu.
Dalam laman facebook Cikgu Shida, beliau
pernah mengatakan beliau tidak selesa dipanggil Cikgu Shida, sebaliknya lebih
senang sekiranya dipanggil dengan nama Cik Shida sahaja. Bagi beliau, gelaran
cikgu hanya sesuai dipanggil di tempat dia bekerja sahaja. Pada pandangan saya,
Cikgu Shida sebenarnya sedar akan tindakannya itu sedikit sebanyak mencalarkan
imej profesion perguruan. Oleh sebab itu, dia meminta orang ramai memanggilnya
dengan panggilan cik sahaja dan bukannya cikgu. Namun disebabkan minatnya untuk
membuat lakonan nyanyian, beliau meneruskan penghasilan video-video ini. Malah
beliau turut menganggapnya sebagai satu cabang seni.
Ada individu daripada ruangan laman
Facebook yang berpendapat, gelaran cikgu itu perlu dibawa walaupun di mana jua
guru itu berada. Dalam agama Islam pun, guru itu mendapat tempat tertinggi
selepas kedua ibu dan bapa. Sehingga seorang guru itu meninggal dunia, gelaran
cikgu itu tidak akan pernah terpisah daripada namanya. Orang ramai akan tetap
mengingatinya sebagai guru.
Kerjaya guru tugas mulia di sisi Islam, apatah lagi membabitkan
disiplin ilmu berkaitan agama. Islam sebagai satu agama yang mementingkan ilmu
pengetahuan, memandang tinggi martabat seorang pendidik sama ada berkaitan ilmu
duniawi atau ukhrawi. Dalam hal ini, Rasulullah SAW membuktikan betapa
pentingnya peranan guru dalam proses penyebaran dakwah Islamiah pada zaman
permulaan Islam. Sebagai utusan terakhir kepada umat manusia, Baginda SAW
sendiri mengajar dan mendidik umat manusia berpandukan wahyu Ilahi. Baginda
juga merupakan seorang guru pada zamannya.
Dewasa ini, pelbagai berita yang boleh dikira sebagai keadaan di
mana martabat guru cuba direndahkan. Hal ini tidak sepatutnya berlaku. Memang
ada segelintir guru yang membuat onar tetapi sebahagian besar menjalankan
tanggungjawab mendidik anak bangsa dengan baik. Ibarat kata pepatah, jangan
kerana seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit sama.
Sesungguhnya segala amal bakti seorang guru dalam menyampaikan ilmu
yang bermanfaat kepada anak didiknya akan melayakkan dirinya mendapat ganjaran
kebaikan, meskipun setelah pergi mengadap Ilahi. Firman Allah SWT yang
bermaksud: "Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai
bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi
Allah, sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya."
(Surah al-Muzammil, ayat 20). Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud:
"Apabila meninggal dunia seorang manusia, maka terputuslah pahala
amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, anak
soleh yang mendoakannya." (Hadis riwayat Muslim). Jelas di sini bahawa
profesion perguruan itu mendapat tempat yang tinggi di dalam agama Islam. Ianya
merupakan sebuah profesion yang mulia. Maka, sebagai seorang yang bergelar
guru, kita haruslah menjaga nama baik profesion dan tidak melanggar etika-etika
perguruan agar masyarakat kekal memandang mulia kerjaya guru sehingga akhir
zaman nanti. InsyaAllah!
Salam... mohon share semua rujukan lengkap mengenai artikel ni. Diharap dapat kongsi penulisan dan pendapat...please emel kat by_gicoh08@yahoo.com.. terima kasih.. semoga mendapat manfaat bersama.
ReplyDelete