1.0.
PENGENALAN
Dalam
era globalisasi ini kerjaya guru dilihat sebagai satu profesion yang amat
mencabar. Pelbagai desas-desus dari media masa sibuk mengembar-gemburkan
isu-isu berkaitan dengan guru terutamanya yang melibatkan tingkah laku guru di
sekolah. Walau bagaimanapun tugas guru tetap dianggap satu kerjaya yang mulia
dan wajar dihormati. Cuma sikap segelintir individu yang suka memandang rendah
terhadap profesion ini menyebabkan kerjaya ini dianggap bukan bidang
profesional.
Isu-isu
seperti guru merotan murid, guru mencabuk murid, guru ponteng, guru berniaga di
sekolah dan banyak lagi isu menjadi punca kerjaya ini semakin dipandang rendah.
Tambahan pula, pelajar hari ini tidak lagi mepunyai rasa hormat kepada guru
kerana menganggap ibu bapa mereka lebih berada daripada guru. Dalam dunia
pendidikan hari ini, guru tidak lagi dianggap sebagai seorang pendidik yang
mendidik anak bangsa untuk membentuk generasi yang berakhlak. Sebaliknya, guru
hanya dianggap tidak ubah seperti orang yang bekerja untuk wang semata-mata.
Walhal, guru dalam era globalisasi ini menerima pelbagai cabaran daripada
masyarakat terutamanya ancaman-ancaman berbentuk saman, peras ugut, rasuah dan
sebagainya. Oleh itu, guru perlu bijak menangani dan menghadapi setiap cabaran
ini.
Memandangkan
isu guru semakin serius diketengahkan oleh pihak-pihak yang mencemburui
profesion ini. Pelbagai pihak patut tampil untuk bersuara terutamanya bagi
memastikan kerjaya ini tidak lagi dipandang rendah oleh orang lain. Jangan
kerana setitik nila rosak susu sebelanga. Kupasan mengenai isu guru berpolitik
sedikit sebanyak akan memberi gambaran mengenai baik dan buruk perkara ini. Diharap
melalui kupasan ini, akan memberi pencerahan mengenai isu guru-guru yang
terlibat dengan politik.
2.0.
ULASAN
ARTIKEL ‘GURU BERPOLITIK, ANTARA AMANAH DAN MASALAH’
Berdasarkan
artikel yang diterbitkan oleh Utusan Malaysia Online pada bulan Ogos 2010 ini
menceritakan mengenai realiti yang akan diterima apabila guru siswazah
dibenarkan berpolitik. Ramai pihak tampil untuk memberikan pendapat mereka
apabila kerajaan membenarkan guru-guru berpolitik. Sedangkan hakikat guru
merupakan antara individu yang paling berpengaruh dalam kehidupan masyarakat
hari ini. Hal ini mungkin disebabkan guru merupakan insan yang paling rapat
dengan masyarakat kerana kehadiran mereka sering disenangi oleh penduduk
setempat.
Penulis
artikel ini memberi gambaran sebenar senario guru-guru berpolitik pada hari ini
sebelum kerajaan Malaysia membenarkan guru siswazah berpolitik pada Ogos 2010.
Beliau mengetengahkan isu-isu yang bakal terjadi sekiranya guru-guru
berpolitik. Termasuklah parti yang akan dipilih guru sekiranya mereka
dibenarkan bergiat aktif dalam politik. Beliau juga telah menjalankan temuramah
ke atas beberapa penolong kanan di beberapa buah sekolah menengah di Kedah.
Kebanyakan daripada guru-guru ini memberi maklum balas positif sekiranya guru
dibenarkan berpolitik.
Penulis
juga, memberi gambaran mengenai andaian dan tafsiran pelbagai pihak sekiranya
guru-guru terlibat dengan politik. Sebilangan daripada pimpinan tertinggi
sesetengah parti merasakan kedudukan mereka akan tergugat sekiranya guru diberi
peluang untuk bergiat aktif dalam politik. Senario ini memungkin guru akan
menerima ancaman besar sekiranya melibatkan diri dalam politik. Tambahan pula,
banyak pihak yang akan mengeksploitasi guru untuk meraih sokongan rakyat
terhadap parti mereka. Keadaan ini akan mencetuskan satu fenomena baru dalam
dunia pendidikan. Maka akan terjadilah situasi guru berpolitik di sekolah dan
mewujudkan sentimen-sentimen negatif
dalam dunia pendidikan negara.
Guru-guru
hari ini sebenarnya tidak banyak diberi pendedahan mengenai perjalanan
pentadbiran kerajaan malahan politik. Hal ini menyebabkan guru-guru cuba
mendapatkan maklumat dari ceramah-ceramah pembangkang untuk mengetahui
kedududukan sebenar terutamanya dari segi kewangan negara. Keadaan ini terjadi
apabila guru merasakan mereka dipergunakan kerajaan untuk tujuan meramaikan
majlis-majlis yang dihadiri golongan kenamaan tambahan pula dengan soal
peruntukan perbelanjaan sekolah yang banyak dipotong menyebabkan guru-guru
semakin tertekan. Jadi tidak hairanlah jika guru-guru hari ini semakin banyak
yang berusaha melibatkan diri dalam parti-parti politik bagi untuk mendapatkan
perhatian pihak tertentu.
Penulis
juga menceritakan bagaimana layanan kerajaan kepada guru hari ini menyebabkan
guru-guru lebih memilih untuk menyokong pembangkang. Penulis menyeru kepada
pimpinan kerajaan untuk untuk memberi sanjungan kepada guru-guru yang
bersusah-payah mendidik anak bangsa untuk menjadi generasi berguna. Hal ini
kerana guru merupakan individu yang paling berpengaruh dalan masyarakat. Jasa
guru mendidik anak-anak orang kampong sehingga berjaya dalam pelajaran akan
menjadi modal tuntutan membalas budi dengan menyokong parti yang diserrai guru
berkenaan. Oleh itu, guru seharusnya menggunakan kelebihan ini dengan sebaiknya
agar tiada pihak yang menganggap profesion ini merupakan satu batu loncatan
untuk berkecimpung dalam arena politik.
Akhir
sekali, penulis mengingatkan para guru agr tidak membawa sentimen politik hingga ke bilik darjah. Guru juga
diingatkan agar tidak terlalu ekstrem menyokong mana-mana parti kerana hal ini
akan menjejaskan profesion mereka. Guru menerima gaji dan elaun untuk mendidik
anak bangsa bukanlah untuk berpolitik semata-mata. Secara keseluruhannya artikel ini boleh
dikaitkan dengan isu kerjaya sambilan dan juga dari segi pengurus masa yang
mana melibatkan tanggungjawab dan amanah yang perlu dipikul untuk mendidik anak
bangsa perlu diutamakan.
3.0.
SENARIO
GURU BERPOLITIK DI MALAYSIA
Pembabitan
guru dalam politik bukanlah baru kerana mereka adalah antara barisan hadapan
dalam memberi sokongan terhadap perjuangan mencapai kemerdekaan negara.
Bagaimanapun sejak 1980-an, guru tidak dibenarkan lagi aktif dengan alasan
mereka golongan 'berbahaya' dan berpengaruh yang boleh mencetuskan huru-hara.
Dr Ishak Sin, Pensyarah Pendidikan Sastera dan Sains Universiti Utara Malaysia (UUM)
dipetik dari laman web PPD Daerah Kubang Pasu berkata pandangan politik yang sempit
boleh mengundang padah dan inilah yang cuba dielakkan pihak berkuasa supaya
tidak timbul masalah dengan mengenakan beberapa sekatan bagi kebaikan bersama.
Isu
halangan terhadap kakitangan kerajaan daripada terlibat dalam politik bermula
dalam negara kita ketika Dato Onn Jaafar yang menjadi Menteri Besar Johor dalam
masa yang sama mahu menubuhkan UMNO dan terlibat secara aktif dalam politik.
Maka berlakunya konflik kepentingan antara British dan Dato Onn. Dato Onn mahu
terlibat dalam UMNO untuk menjaga kepentingan orang Melayu. Dato Onn tidak mahu
orang Melayu terus dijajah. British pula tidak senang dengan tindakan Dato Onn
yang selalu berselisih pendapat dengan mereka. Akhirnya British memutuskan
kakitangan kerajaan tidak boleh terlibat dalam politik. Dato Onn telah
melepaskan jawatannya sebagai Menteri Besar Johor dan kemudian terlibat secara
aktif dalam politik UMNO.
Langkah
membenarkan guru berpolitik bukan perkara baru tetapi diberi nafas baru.
Sejarah guru dengan politik bukan perkara asing. Pejuang-pejuang kemerdekaan
dan penentang Malayan Union terdiri dari golongan guru yang lulus dari
Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) yang dulunya dikenali Maktab Perguruan
Sultan Idris Tanjung Malim. Kalau disebut siapa pemimpin dari lulusan maktab ini,
sesungguhnya majoriti adalah dari sini. Mereka berjuang dan menyinsing lengan
mengangkat sepanduk zaman Malayan Union dan bermain dengan tinta meniup
semangat kemerdekaan dalam kalangan rakyat dan cukuplah golongan ini dihalang
dari menjadi seorang ahli parti politik yang hakiki.
Namun
begitu, perkembangan yang semakin pesat dalam sektor pendidikan dan harapan
rakyat yang mulai berubah telah menyebabkan kerajaan membuat keputusan untuk
menyekat semua kakitangan kumpulan A termasuk guru daripada bergiat aktif dalam
mana-mana parti politik. Sejajar dengan itu, Peraturan 21 Peraturan-Peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 diperkenalkan. Ia berlaku 17 tahun
lalu dan sejak itu, kelompok guru mula dikesampingkan dalam arena politik
perdana. Mereka hanya dibenarkan menjadi ahli biasa parti sahaja walaupun
mereka mempunyai kapasiti intelektual dan pengaruh tulen terhadap masyarakat. Sedikit
demi sedikit, mereka menjadi tawar hati untuk membantu parti politik sama ada
pembangkang ataupun kerajaan yang mana mereka akhirnya mengambil pendekatan
menjadi pemimpin senyap dalam masyarakat. Mereka memimpin masyarakat setempat
sama ada di taman-taman perumahan, di kampung-kampung, di kejiranan bandar,
pinggir bandar dan seumpamanya.
Kerajaan telah membuat pindaan
Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 bagi
membolehkan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (guru-guru) Gred DG41
hingga DG 48 untuk bergiat aktif dalam politik mulai 1 Ogos 2010. Ini bermakna
bahawa 190,000 guru siswazah seluruh negara diberi kebenaran bertanding,
dilantik atau memegang jawatan dalam mana-mana parti politik. Pengumuman ini
telah dibuat oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd. Sidek Hassan. Pindaan
ini dibuat bertujuan untuk mengembalikan tugas yang pernah diamanahkan kepada
guru-guru seperti pada zaman awal kemerdekaan dahulu. Allahyarham Tun Ghafar
Baba dan rakan seangkatan dengannya telah berperanan secara berkesan dalam
politik tanah air selepas kemerdekaan. Timbul beberapa isu baru apabila kerajaan
membenarkan guru kembali berkecimpung dalam bidang politik yang akan
dibincangkan dalam ulasan seterusnya.
4.0.
ISU
GURU BERPOLITIK
Politik
adalah subjektif, ada melihatnya sebagai wadah penyebaran pelbagai maklumat,
ada pula sebagai ancaman dan sebagainya. Namun asalkan ia masih berada pada
paksi yang bersih, tiada salahnya mengambil tahu atau membabitkan diri.
Malangnya tindakan ekstrem, tidak bermoral dan di luar batasan penerimaan
masyarakat hingga boleh menggugat keamanan. Itulah yang menjadikan politik
dipandang serong hingga hanya membenarkan golongan tertentu saja diberi
kebenaran. Biar apapun latar belakang atau ruang pekerjaan, politik perlu
dilihat sebagai wadah positif penjanaan kemakmuran negara pada masa depan
selain elemen penting dalam pendidikan. Barulah boleh dikatakan semua pihak
mampu menikmati apa itu politik.
Isu
guru-guru berpolitik di Malaysia bukanlah satu fenomena baru. Malahan ketika
kerajaan tidak membenarkan kakitangan kerajaan gred A terlibat dengan politik
masih ramai guru-guru sekolah yang terlibat dalam politik. Cuma penglibatan
mereka tidak begitu menonjol kerana tidak mahu dikenakan sebarang akta oleh
pihak-pihak tertentu. Suara-suara guru dalam politik langsung tenggelam dan sekiranya
ada guru yang terlibat dalam kegiatan politik pasti akan mendapat tentangan
hebat daripada pelbagai pihak. Antara cerita yang kerap didengar sekiranya guru
terlibat dalam politik adalah berkaitan dengan tanggungjawabnya di sekolah,
pengurusan masa guru dan guru menjadikan sekolah sebagai medan untuk berkempen
menyokong partinya.
4.1.
Isu
Kerjaya Sambilan
Kerja sambilan merujuk
kepada kerja sementara yang dilakukan oleh seorang individu untuk menambahkan
sumber pendapatan. Dalam konteks pendidikan, guru sering dikaitkan dengan
kerjaya-kerjaya sambilan seperti mengajar di kelas-kelas tuisyen, menjadi
penceramah dalam sebarang kursus atau seminar, berniaga di pasar malam dan sebagainya. Kerja sambilan biasanya
dilakukan setelah tamat waktu rasmi persekolahan. Keadaan ini sudah pasti
memerlukan tenaga kerja yang maksimum dan akhirnya guru berkenaan akan menerima
kesan dan akibatnya. Kesan yang paling
utama adalah perancangan pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilaksanakan
dengan sempurna. Hal ini terjadi kerana kebanyakan guru-guru hari ni menjadikan
kerja sampingan sebagai kerja utama dan murid menjadi mangsa apabila guru
mengajar dengan sambil lewa.
Kementerian Pelajaran
Malaysia memandang serius isu ini dan telah mengeluarkan Surat Pekeliling Perkhidmatan
Bil. 1 1999 mengenai penglibatan pegawai dan kakitangan di bawah KPM dalam
pekerjaan luar. Menerusi surat tersebut,
dinyatakan bahawa, ketua jabatan telah diberi kuasa untuk meluluskan pemohonan
dan membuat pemantauan ke atas mereka yang berkenaan.
Sejak kebelakangan ini
banyak aduan yang diterima dan dibangkitkan sama ada di media cetak dan media
elektronik mengenai salah laku pegawai yang terlibat sebagai guru tuisyen
mahupun tenaga pengajar sambilan sama ada mereka telah diberi kebenaran atau
tidak telah didapati tidak mengutamakan tanggungjawab ke atas tugas hakiki yang
disandang malahan ada yang mengambil kesempatan menjadikan sekolah sebagai
medan untuk berniaga dan mempromosikan khidmat tuisyen untuk kepentingan
peribadi. Disebabkan hal-hal sebegini profesion keguruan terus dipandang rendah
oleh masyarakat. Dalam hal guru
dibenarkan terlibat dalam politik pula lebih ramai pihak yang tampil
mengemukakan pendapat dan masing-masing mempunyai alasan tersendiri mengapa
guru perlu dan tidak perlu untuk terlibat dalam politik.
Apabila guru siswazah
dibenarkan untuk terlibat di dalam kancah politik, secara tidak langsung guru
ini akan mempunyai dua kerjaya dalam satu masa. Sekiranya Seseorang guru itu ingin untuk terlibat dalam
mana-mana pertubuhan politik guri itu perlu bijak untuk menyeimbangkan kariernya
sebagai seorang guru dan orang penting dalam pertubuhan politik yang
disertai. Sekiranya guru terlibat dalam
politik kegusaran yang timbul oleh masyarakat adalah berkaitan dengan memanipulasikan
tugas. Kebimbangan yang timbul adalah guru akan menghabiskan masa dengan
berpolitik, menggunakan ruang kelas sebagai medan menitipkan ideologi politik,
menggunakan sekolah sebagai kebuk politik dan seumpamanya.
Dalam hal ini, warga guru
yang diberikan kebenaran khas oleh Ketua Pengarah Pelajaran untuk memegang
jawatan politik perlu akur dan faham akan diri mereka yang sebenar iaitu
sebagai penjawat awam. Mereka perlu jelas dan faham peranan mereka sebagai
pendidik dan ahli politik berjawatan parti. Maknanya di sini, sebaik sahaja
mereka melangkah kaki ke dalam kawasan sekolah, maka buku politik perlulah
ditutup dan fokus kembali semula kepada pengajaran dan pembelajaran. Maknanya
juga, guru terbabit perlu mempunyai keupayaan menjalankan dua tugas dan
tanggungjawab dalam kerangka masa, tempat dan matlamat yang berbeza. Satu untuk
mendidik dan melahirkan generasi Malaysia yang berjaya dalam hidup dan kedua
adalah untuk berbakti kepada rakyat melalui mekanisme politik.
Kegagalan untuk membuat
keseimbangan dalam tugas sebagaimana yang diperjelaskan akan menatijahkan
huru-hara di dalam sistem persekolahan. Mungkin akan berlaku pertindihan tugas
dan keutamaan dalam menjalankan tugas yang mana akhirnya yang menjadi mangsa adalah
anak-anak yang ke sekolah dengan niat suci untuk mencari ilmu. Dalam hal ini,
pihak Kementerian Pelajaran perlu mengambil langkah-langkah yang bersifat lebih
tegas dalam merungkai makna di sebalik perubahan yang membenarkan guru A
berpolitik. Satu perincian yang jelas mengenai perkara yang boleh dan tidak
boleh dilakukan oleh guru yang ingin memegang jawatan politik secara aktif
perlu disiarkan kepada warga melalui pekeliling ikhtisas dan seumpamanya.
Seperti yang termaktub dalam
kehendak peraturan 5, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan
Tatatertib) 1993. Tujuan surat Pekeliling Perkhidmatan itu adalah untuk memberi
garis panduan yang terperinci mengenai pengendalian dan syarat-syarat khusus
kepada pekerjaan luar bagi anggota KPM. Peraturan ini antaranya bertujuan
mengawal pembabitan guru supaya tidak menjejaskan tugasan selain menjejaskan
pencapaian pelajar di sekolah. Antara perkara yang perlu diberi perhatian
apabila guru terlibat dalam politik termasuklah :
4.1.1.
Tidak melakukan dalam waktu pejabat dan
pada ketika anda dikehendaki menjalankan tugas rasmi.
4.1.2.
Tidak dengan apa caramenjejaskan
kegunaan anda sebagai penjawat awam.
4.1.3.
Tidak dengan apa-apa cara bercanggah
dengan kepentingan jabatan atau menjadi tidak sejajar dengan kedudukan sebagai
pegawai awam.
Biar
apapun peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan, guru harus memberi petimbangan
sewajarnya agar tugas yang diberikan sebagai guru sekolah diutamakan terlebih
dahulu barulah karier kedua sebagai ahli politik.
4.2.
Kesan
Guru Berpolitik Kepada Pendidikan Negara
Apabila guru terlibat dalam politik akan
timbul beberapa isu baru dalam pendidikan di Malaysia. Terdapat pro dan kontra apabila guru siswazah
DG 41 dibenarkan berpolitik.
4.2.1.
Dari sudut positif
Pembabitan guru siswazah dijangka
mengubah senario politik negara apabila guru tiada halangan lagi untuk aktif
dalam politik yang sangat penting menentukan hala tuju kemajuan negara. Hal ini
kerana, kalangan guru merupakan kelompok manusia yang ada di mana-mana sahaja
dalam komuniti masyarakat yang sentiasa berkhidmat dan menyumbang bakti secara
ikhlas dan terarah untuk tujuan kebaikan. Golongan itu secara tidak langsung
membantu kerajaan kerana mereka mudah didampingi oleh semua golongan.
Kebenaran guru berijazah aktif dalam
politik juga merupakan satu peluang terbaik kepada kelompok ini mengambil
bahagian melontar idea bernas sesuatu dasar negara untuk kebaikan rakyat, agama
dan negara. Ia bakal memberikan suntikan kepimpinan intelektual kepada parti
politik. Ia diakui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri
bahawa kemasukan golongan ini ke dalam parti-parti politik boleh memperkuatkan
satu-satu pertubuhan parti dari segi daya kepimpinan.
Guru-guru yang menyertai parti politik
bakal menjadi faktor pengimbang antara hakikat sebuah kemerdekaan dan realiti
semasa yang masih dalam peringkat percubaan. Tiada pihak yang lebih sesuai
selain dari guru untuk menerangkan mengapa kita menjadi negara yang
masyarakatnya majmuk, mengapa negara ini aman sedangkan perbezaan setiap bangsa
dan etnik begitu ketara dan mengapa anak-anak Melayu perlu memahami kepentingan
mengundi dan apa itu sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. Justeru, perlu bagi seseorang guru itu diberi
pleuang untuk melibatkan diri dalam politik negara tidak kira sama ada kerajaan
atau parti pembangkang.
4.2.2.
Dari Sudut Negatif
Guru akan menjadi lebih berpengaruh
kerana kuasa politiknya yang mampu mempengaruhi Pegawai Pelajaran Daerah. Tidak
wujud lagi rasa hormat kepada pegawai atasan di sekolah oleh sebab guru yang
berjawatan dalam politik lebih besar pengaruhnya dalam masyarakat. Malahan
berkemungkinan besar, masyarakat sekitar tidak mengenali guru berkenaan sebagai
guru sebaliknya sebagai wakil rakyat ataupun orang kuat parti politik dan lebih
mengharigai guru berkenaan berbanding guru besar atau guru penolong kanan
sekolah berkenaan. Hal ini akan menjatuhkan kredibiliti guru yang lebih tinggi
jawatatannya di sekolah.
Sekiranya guru berpolitik akan
berlakulah ketidakseimbangan konsep belajar dan mengajar di dalam sistem
pendidikan negara. Hal ini terjadi kerana guru yang dibenar politik
bercita-cita tinggi dalam politik maka isu prestasi sekolah sudah tidak menjadi
agenda penting dalam dirinya. Maka akan terjadilah masalah anak murid diabaikan
kerana guru lebih mengutamakan hal-hal politik setempat.
5.0.
RUMUSAN
Secara
keseluruhannya, guru yang terlibat dalam politik sebenarnya lebih banyak
mendatangkan kebaikan untuk bangsa, agama dan negara. Hal ini kerana guru
merupakan antara insan yang paling rapat dengan masyarakat. Apabila guru berkecimpung dalam kancah
politik negara, sesuatu yang amat menarik adalah keupayaan guru mempengaruhi
masyarakat walaupun tidak berduit tetapi hebat seperti generasi guru zaman pra
dan awal merdeka dahulu. Kuasa rujuk yang dimiliki oleh para pendidik sukar
digugat oleh kelompok lain termasuklah kelompok korporat dan seumpamanya.
Semuanya kerana gelaran guru. Faktor ini menajdi punca mengapa kerajaan
membenarkan kembali guru-guru bersiswazah terlibat dalam politik.
Kegusaran
rakyat Malaysia timbul apabila merasakan guru yang terlibat dalam politik akan
mengabaikan tugas hakikinya sebagai guru. Sedangkan hakikatnya daripada 140 000
orang guru siswazah di Malaysia hanya 20 peratus sahaja yang mungkin akan
terlibat dalam politik. Hal ini sebenarnya tidak menjejaskan langsung bidang
pendidikan negara. Kerajaan perlu memainkan peranan dalam melaksanakan
undang-undang berkaitan. Hal ini bagi memastikan guru yang terlibat dalam
politik tidak mengabaikan tanggungjawab utamanya untuk mendidik anak bangsa.
Guru
sepatutnya mengajar murid bagaimana hendak belajar dan apabila tiba waktu
berpolitik biarlah ia terhad kepada cerita politik yang positif. Biarkan guru
berpolitik kerana sudah sampai masanya orang politik yang jahil akan sejarah
Negara dan Perlembagaan diajar oleh guru. Justeru, menerusi penglibatan
guru-guru dalam politik diharapkan menjadi wadah untuk generasi akan datang
lebih menghargai peranan guru sebagai pendidik.
No comments:
Post a Comment